Deze website maakt gebruik van geanonimiseerde cookies om jouw gebruikservaring te optimaliseren en voor de analyse van onze website. Deze cookies kun je niet uitzetten. Bij het tonen en afspelen van YouTube video's worden cookies van derden geplaatst. Deze cookies van derden kun je wel uitzetten. Klik op "Akkoord" als je akkoord gaat met dit gebruik van cookies, klik op "Aanpassen" voor meer informatie en om zelf te bepalen welke cookies deze website plaatst.
Geschiedenis van Zuid-Holland
Ontdek het rijke culturele erfgoed
Als je iets met erfgoed te maken hebt in Zuid-Holland, ken je Erfgoedhuis Zuid-Holland ongetwijfeld. Voor wie geen idee heeft: Erfgoedhuis Zuid-Holland helpt betrokkenen binnen het erfgoedveld om het Zuid-Hollandse erfgoed te behouden, te benutten en beleefbaar te maken. Met als doel om ‘het verhaal van Zuid-Holland’ bij een zo breed mogelijk publiek onder de aandacht te brengen.
- Erfgoedhuis Zuid-Holland
- Strategie
- Concept
- Digital design
- Digital development
- Umbraco CMS
De vraag
Het huidige online ‘landschap’ - van het Zuid-Hollandse erfgoed - bestaat momenteel uit een ingewikkelde architectuur, met vele (sub)merken, labels en net zoveel websites. Zowel bij bezoekers als alle betrokkenen in het erfgoedveld is er behoefte aan meer eenvoud, overzicht en een efficiëntere werkwijze. Het is daarom tijd voor verandering! Aan ons de vraag om Erfgoedhuis Zuid-Holland te helpen om één krachtig platform te ontwikkelen. Een platform dat burgers, bezoekers en alle betrokkenen in het rijke erfgoedveld van Zuid-Holland kan ondersteunen, verbinden en inspireren.
Ons antwoord
Een gloednieuw platform om het rijke culturele erfgoed van Zuid-Holland te ontdekken én te ervaren. Geschiedenisvanzuidholland.nl laat je het erfgoed ontdekken, helpt je bij het plannen van je bezoek en geeft je toegang tot honderden inspirerende verhalen.
Een uitgesproken karakter
Met gepast respect hebben we de identiteit van Geschiedenis van Zuid-Holland in een nieuw jasje gestoken. Het beeldmerk hebben we een iconische karakter gegeven, dat een groter publiek kan aanspreken. Naast het beeldmerk hebben we de stijl een dynamisch kader gegeven: een flexibel stijlsysteem dat kan laten zien wat het merk doet en waar het voor staat. De typografische keuzes zijn gebaseerd op het verleden en het heden en brengen de stijl mooi in balans. Daarnaast heeft het logo een aanscherping gekregen om het beter te laten aansluiten bij de nieuwe merkidentiteit van Geschiedenis van Zuid-Holland. Zo oogt het woordmerk niet alleen meer van nu, het werkt digitaal ook beter.
Nieuwe visie op cultureel erfgoed
We ontwikkelde een nieuwe visie op het ontsluiten van erfgoed via digitale kanalen. Het nieuwe platform is je kompas in de wereld van het Zuid-Hollandse erfgoed. Het geeft bezoekers naast een duidelijk overzicht van locaties, activiteiten en routes ook inspiratie. Wie ‘doorbladert’, krijgt telkens weer een onverwachte schat aan bijzondere en inspirerende verhalen te zien.
Een doordacht stijlsysteem
Het uitgangspunt voor de stijl is dat het inspireert, warmte uitstraalt en toegankelijk is voor een groot publiek. En dat begon met het vinden van de juiste structuur. Met een doordacht stijlsysteem en nieuwe stijlelementen brachten we alles bij elkaar en is het merk klaar voor de toekomst!
We hebben de pagina’s zo minimalistisch mogelijk gehouden door zoveel mogelijk alleen met kleuren, typografie, lijnen en kleurvlakken te werken. Hierdoor krijgen de verhalen op elke pagina de aandacht. Ook passen we een dynamisch kleurgebruik toe op alle pagina's. Daarnaast zijn de contentformats aangepast om de user experience te verbeteren: het vertellen van verhalen heeft een flinke transformatie doorgemaakt. Enerzijds kan er op de website de diepte ingegaan worden en worden elementen van de geschiedenis van Zuid-Holland in beeld gebracht, anderzijds zijn er ook korte contentformats beschikbaar. Hierbij is er extra ruimte voor afbeeldingen, video's en quotes.
Toegankelijk en schaalbaar
Toegankelijkheid volgens de WCAG 2.1 AA-standaard is uitdagend bij een grafisch uitgesproken website zoals die van Geschiedenis van Zuid-Holland. Toch zijn we er in geslaagd om de website voor iedereen vindbaar, beschikbaar en leesbaar te maken.
De keuze voor het contentmanagementsysteem (CMS) is gevallen op Umbraco, wat vanuit Something Big gezien geen verrassing is. We werken al jaren met dit CMS en we zijn actief betrokken bij de Umbraco community. Als geen ander weten wij het maximale uit dit CMS te halen en prijzen wij het om de flexibiliteit en compatibiliteit met andere systemen. En de flexibiliteit is precies datgene wat goed aansluit bij het nieuwe platform.
De volgende stap was het opzetten van het digitale framework. Om het online platform zo toekomstbestendig mogelijk te maken, hebben we gekozen voor een 'component-based design'. Dat wil zeggen dat we componenten hebben ontwikkeld die modulair ingezet kunnen worden op diverse pagina's. Dit heeft geresulteerd in een flexibel en schaalbaar platform.
De toekomst
De release van het vernieuwde platform is nog niet het eindstation. Er ligt nu nog veel op de planken wat bedacht, maar nog niet gebouwd is. De volgende sprint staat al gepland en we gaan met gebruikerspanels de eerste release evalueren én optimaliseren. We kijken er bij Something Big naar uit om hiermee verder te gaan en de komende jaren nog meer te gaan doen voor het Erfgoedhuis op digitaal vlak. Met het bedenken van de nieuwe identiteit en het platform Geschiedenis van Zuid-Holland, hebben we de smaak in elk geval te pakken!